Kartika, Oh Kartika! by Dr Mujahid Yusof Rawa  

Posted by h-hafizal in

Article from The Malaysian Insider by Dr Mujahid Yusof Rawa

SEPT 1 – Ramadan kali ini agak berbeza dengan sebelumnya, berbeza pada saya ialah apabila pada empat hari pertama Ramadan saya bertungkus lumus di Permatang Pasir bagi memenangkan calon kita dari Pas dan Pesuruhjaya saya yang diberi amanah menggalas tanggungjawab mempertahan satu-satunya kubu kuat Pas di Pulau Pinang.

Selalunya menjelang Ramadan saya akan mengurangkan aktiviti politik dan lebih tertumpu kepada pembinaan jiwa dan muhasabah diri bersempena dengan puasa wajib yang dilalui oleh umat Islam. Maklumlah muhasabah diri memerlukan ketenangan dari hiruk pikuk dan hingar bingar rentak politik yang kadang-kadang menjadikan jiwa yang lembut “keras”.

Semasa waktu berkempen di Permatang Pasir sembahyang Tarawih pun tergesa-gesa, tak sempat mendengar Tazkirah Ramadan apatah lagi menghayati bacaan Al Quran yang meruntun jiwa. Tetapi walaupun demikian saya tidak kesal dengan empat hari Ramadan yang berlalu dalam “pertarungan politik” di Permatang Pasir kerana saya yakin keberadaan saya dalam kancah PRK baru-baru ini adalah medan jihad, medan dakwah dan medan tarbiyah dan yang paling utama ialah medan ukhuwah yang menjadi benteng kekuatan perjuangan Islam yang saya yakini.

Read More at The Malaysian Insider

This entry was posted on Friday, September 4, 2009 at Friday, September 04, 2009 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment

Post a Comment

AddThis

Share |